4005220512 |
Autisme i comunicació: Una mirada des del context. Amb la col·laboració de la Unitat de Tècniques Augmentatives i Alternatives de la Comunicació (UTAC) |
2023-2024 |
Curs. Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària |
|
|
|
1/2/2024 - 21/3/2024 (20 hores) de 17:00h a 19:00h |
|
CRP del Vallès Occidental VII |
|
Av Costa Blava s/n, edifici El Molí, 1r (Badia del Vallès)  |
|
|
Format |
Presencial |
Organització |
SG de Planificació i Gestió d'Educació Inclusiva
|
| |
|
|
| |
Accessos |
Plànol
|
Inscripció |
15/11/2023 - 01/02/2024 |
|
|
Descripció i Metodologia: |
La comunicació és uns dels principals eixos vertebradors en l'educació i engloba aspectes acadèmics, socials i del comportament.
Hi ha alumnat amb autisme que mostren un mínim de llenguatge verbal el qual esdevé un repte pel centre educatiu. Identificar i potenciar les mesures i suports en el context educatiu que afavoreixen la comunicació de l’alumnat amb autisme és clau per potenciar el benestar de l’alumnat així com també, dotar d’eines i estratègies als membres de la comunitat educativa.
En aquesta formació es treballaran les variables del context educatiu que intervenen en la comunicació dels infants amb autisme així com també mesures i suports universals, addicionals i intensives que beneficien a l’alumnat.
|
| |
Objectius |
- Conceptualitzar com intervé la comunicació en l’autisme.
- Relacionar com intervé el context educatiu en el desenvolupament de la comunicació en infants amb autisme.
- Identificar: mesures, suports i estratègies que potencien la comunicació amb els infants amb autisme mínimament verbals.
- Conèixer pràctiques basades en l'evidència respecte la comunicació augmentaiva i alternativa en infants amb autisme (SAAC).
- Adquirir eines i estratègies sobre comunicació i autisme.
- Obtenir eines i estratègies a través de la tecnologia per afavorir la comunicació
|
| |
Continguts |
- Autisme, comunicació i llenguatge.
- Context i variables que influeixen en la comunicació. Teoria ecològica de Bronfenbrenner i Teoria Transaccional.
- Mesures i suports per la comunicació en infants amb autisme mínimament verbals en el context educatiu.
- Ús i implementació de Sistemes Augmentatius i Alternatius de la Comunicació (SAAC).
- Apps de comunicació augmentativa i alternativa.
- Recursos digitals per a l’aprenentatge en l’autisme.
|
| |
Avaluació |
Aplicació de l’eina de reflexió en una pràctica educativa del centre:
- Realitzar un anàlisi del context
- Identificar una barrera en concret que dificulta la comunicació
- Proposar una alternativa accessible a tot l’alumnat
- Plantejar l’ús d’un SAAC en l’activitat
|
| |
Requisits de certificació |
- Assistència a un mínim del 80% de les hores presencials de formació.
- Valoració positiva de la tasca planificada.
|
| |
Persones destinatàries |
Personal docent d’infantil i primària, orientadores educatives, serveis educatius i PAS.
|
| |
E-mail |
sefp_vall.educacio@xtec.cat
|
| |
|
|
Calendari |
Sessió 1 |
dijous |
01/02/2024 |
1700 |
1900 |
Sessió 2 |
dijous |
15/02/2024 |
1700 |
1900 |
Sessió 3 |
dijous |
29/02/2024 |
1700 |
1900 |
Sessió 4 |
dijous |
07/03/2024 |
1700 |
1900 |
Sessió 5 |
dijous |
21/03/2024 |
1700 |
1900 |
|
| |